måndag 30 juli 2012

Med saxen

som pensel. På slottet i Kalmar ställer Karen Bit Vejer ut sina helt otroliga konstverk gjorda i konstarten som heter psaligrafi. En gammal Kinesisk konstform där papper, vikning och sax används. Har länge varit nyfiken på detta och nu fick jag möjlighet att titta på det närmare. Helt otroligt att se dessa underverk på nära håll...men kan "ana" där pappret varit vikt. Sedan sitta med en sax....och få till detta? Utställning går nu vidare till USA och Kina.


Vi har med andra ord varit i Kalmar och även en tur till Öland. Träffat vänner, ätit gott och
njutit av det underbara vädret i dagarna tre. På lördag kväll var vi och tittade på Robert Gustavsson, Susanne Reuter m.m. som spelade på Krusenstiernska Gården: Hjälten från Kalmarsund.

Nu hoppas jag att ni alla haft en bra helg och vi vänder blad för en ny vecka. Glöm aldrig bort att ni alla är unika och värdefulla.

Som avslutning får en av mina största idoler lyfta på sin Hatt över en mycket trevlig helg
nämligen Leonard Cohen.

Dagens Tänk: Det bästa sättet att försäkra sig om om lycka i
framtiden är att vara så lycklig det någonsin går i dag.

KRAM KRAM OCH VINK VINK:

12 kommentarer:

bakom berget sa...

Först vill jag säga...Leonard Cohen...sååå bra!
Men du, vilken otrolig konst att kunna klippa ut såna pyttesmå mönster ur ett papper. Otroligt vackert!
Ha en fin vecka min vän!
Kram Åsa.

Monica sa...

En otroligt fin konst! Vilket pillerijobb! Och minsta felklipp...

Det måste ha varit en rolig föreställning med Robert Gustafsson och Susanne Reuter! Robert Gustafsson bor väl vid Kalmarsund, jag har sett något hemma-hos-reportage från hans hus, vill jag minnas! Där han bl.a, berättade att han är en otrolig pedant...vem skulle gissa det?

Leonard Cohen - vilken röst!

Ha det gott, kram, Monica

Anonym sa...

ååå, vad mysigt ni haft, varit till Öland och Kalmar. Mys, kram på dig.

Äventyret framtiden sa...

Fantastisk papperskonst. Otrolig egentligen. Tack för att du visade en liten bit av Bit.

kram och vink

Villa Ryttarängen sa...

Oj vad fint... jag menar hur kan man bara få till det så där.. Jag är en aningens klumpig så det skulle jag aldrig klara. Men vad trevligt du verkar ha haft det, Öland och Kalmar mmmm härliga platser. Tack för träskotipset jag ska kolla upp det. Kram på dig/ pia

Snäckskalsdalen. sa...

.....Suzanne takes you down to her place down the river.....och så var man ung igen....och går på gymnasiet och fikar och fikar och fikar och lyssnar på Leonard och fikar....det är lite grymt härligt!

Gott att vara ute och hälsa på vänner och titta på fina utställningar. Alltså, jag förstår inte vilket tålamod man måste ha för att kunna klippa så fint och inte får man darra på handen heller!

Agneta kram

Gunnel sa...

Vilket petgöra! Det gäller att vara stadig på handen.

Irenes tavlor sa...

Hur är det möjligt att göra sådana pappersarbeten, antar att det kräver mycket träning och tålamod innan man kommer så där långt. Nu har jag ingen hatt men vi låtsas att jag lyfter på hatten tillbaka till dig.. kramen

lavendia sa...

Det där gör man inte i en handvändning. Är det något du tänker pröva? Hur går det med de franska knutarna föresten?

Oljekritan sa...

Läste om hennes konst..Otroligt fint arbete!!! Kul att du fick se det!!! jaha,klart du är lika snygg idag, som för 40 år sen och 7 mån och 4 dagar..eller fem..man blir allri gammal, inte allafall i själen..
Önskar dig mera bra dagar med det goa i livet..kRAM kARINA

A House With A View sa...

Helt otroligt!!! Hur kan man bara få till något sådant i konstväg - vilken förmåga!! Och så himla vackert!!! Låter som ni haft suuuuuuupertrevliga dagar:) Och I Love ditt dagens - håller med till fullo, men tänk så svårt att leva efter alla gånger, måste påminna sig själv om hur bra man har det:))

Kraaaaaaaaaaaaam aka

Mor Tuta sa...

Oj, vilket konstverk och vilket arbete,gäller att vara stadig på handen och inte klippa fel.
Helt fantastiskt.
Visst är det härligt på Öland!!
Och du , så fin du är på kortet nedan, förstår att du inte förändrats något, för det gör väl ingen, eller hur??
Iaf inte på insidan, där är man ju fortfarande sjutton år..
Kramar Birgit