lördag 20 mars 2010

Tvålar & sapindus mukorossi.




Nu tror ni att min bacill har satt sig i "huvudet" Men ack vad fel ni har! Känner mig bättre idag. Vi har varit på ett mycket intressant "ställe" där det tillverkas tvålar, salvor av olika de slag. Samt att där fanns massor av importerade indiska tvättnötter. Hade aldrig tidigare hört talas om detta! Allt miljövänligt.

Man tar 8 nötter och lägger dem i en strumpa. Sedan in i tvättmaskinen med tvätten.
Kan användas till alla tyger och temperaturer? har något prövat detta? Jag tog inga nötter med mig hem!

Men så kom vi till tvålarna, då blev det fart på "tanten". Wow vilka dofter, färger.
Ja det blev många tvålar med hem kan jag lova! Dessa gör hon i sitt lilla tvåleri.
Så nu har jag olivtvålar på längden & tvären med doft av lavendel, kryddig apelsin, viol, havre, mjölk & honung, ambra m.m. Ja, jag vet inte allt. Salvorna får bli vid ett annat tillfälle, för min man visste inte hur han skulle bete sig för att snabbt få mig ut därifrån, ha,ha. Kommer smyga dit själv någongång.
Lite bilder på nötterna, trädet som de växer på, samt tvålar i stora lass.

3 kommentarer:

Stina sa...

Skönt att du mår bättre igen - och du verkar ha haft en givande dag bland alla tvålar :)
Är mannen lika nöjd som du?
De där nöttena är jag något skeptiskt till om de verkligen fungerar. Tror du?
Jag älskar också goda tvålar, brukar förvara dem i garderoben...så doftar där också gott :)
Ha en fortsatt härlig kväll! Kram

Marie-Louise sa...

Härligt med massa doftande tvålar. Vad är det med oss kvinns som gillar att unna oss lika extra ibland. Varför är det så sällan karlar känner så? =) Skönt att du mår bättre. Ha en god natt sömn. kram

Marie-Louise sa...

Monica, valpen är av rasen King Charles cockerspaniel. Min ängel var en Amerikansk cockerspanie. Men underbara raser båda två.